Verkkopankki

Verkkopankki

Verkkopankki on monelle Suomalaiselle kuluttajalle tuttu nimi sillä sehän on yhä useammin käytössä päivittäisiin pankki-asiointiin. Verkkopankki on siis pankin tarjoama internetsivu, jonka kautta pankin asiakas voi huolehtia oikeastaan kaikista raha-asioistaan sähköisesti, ilman konttorissa asioimista.

Verkkopankki on oiva tapa hoitaa raha-asiat helposti netissä

Verkkopankeissa maksetaankin yleisesti laskuja, tarkastellaan tilin saldoa, haetaan uusia pankki- ja luottokortteja ja monilla pankeilla on myös mahdollisuus hakea lainaa verkkopankin kautta. Syitä verkkopankin suureen suosioon on useita ja ne on myös todella helppo ymmärtää. Ensinnäkin se, että verkkopankissa pääsee asioimaan juuri silloin kun se itselle parhaiten sopii. Ne ovat nimittäin auki 24 tuntia vuorokaudessa, viikon jokaisena päivänä. Kuten aiemmin jo myös mainittiin, verkkopankki on myös aina täysin maksuton pankin asiakkaille.

Verkkopankin kautta voit myös olla yhteydessä pankkisi asiakastukeen ja sopia vaikka kätevän verkkoneuvottelu ajan. Kaiken kaikkiaan ne siis helpottavat kuluttajan elämää, kun oikeastaan kaikki pankki asiat voi hoitaa nopeasti ja helposti kyseisen palvelun avulla. Nykyisin oikeastaan kaikilta suomalaisilta löytyykin verkkopankkitunnukset ja niiden käyttö on jokapäiväistä ja normaalia suurimmalle osalle kuluttajista.

Verkkopankin käyttäminen on turvallista

Verkkopankkien käyttö on myös todella helppoa, eli sinne kirjaudutaan vain omien verkkopankkitunnusten avulla, jotka saa käyttöön oman pankin konttorista tai postitse tilaamalla. Moni pankki on myös laatinut erilaisia oppaita siihen, miten verkkopankki toimii sekä tietysti miten kyseisen pankin verkkopankkia käytetään. Toimintaperiaate on oikeastaan kaikilla pankeilla hyvin samankaltainen verkkopankin kyseessä ollessa, eli yleensä asiakkaalla on käytössä käyttäjätunnus, salasana ja avainluku.

Verkkopankki ja sen käyttö on myös aina täysin turvallista, sillä ulkopuoliset eivät koskaan pääse lukemaan palveluntarjoajalle välitettäviä tietoja. kaikki tiedot ovat nimittäin verkkopankissa asioimisen aikana salattu SSL-salausmenetelmällä. Tämän lisäksi palveluntarjoajan tiedot myös yleensä varmistetaan erillisen turvakoodin avulla.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että ihan samalla tapaa kuin myös pankki- tai luottokorttia käytettäessä niin myös verkkopankissa asioidessa, omia tunnuksia ei koskaan eikä missään tilanteessa saa luovuttaa eteenpäin. Ne täytyy myös säilyttää asianmukaisesti. Jos kuitenkin käy niin huono tuuri että pankkitunnukset katoavat tai joutuvat jopa vääriin käsiin, niin silloin kannattaa välittömästi ottaa yhteyttä oman pankin asiakastukeen jossa osataan neuvoa mitä seuraavaksi täytyy tehdä.

Uudet säännökset asttuivat voimaan syyskuussa 2019

EU:n maksupalveludirektiivi PSD2 vaatii pankkeja ottamaan käyttöön aiempaa vahvemman sähköisen tunnistautumisen. Tämä prosessi tuli käyttöön syyskuun puolivälissä 2019. Suomalaiset pankit ovat kaikki varsin pitkällä tässä kehityksessä, mutta parhaalla tolalla kertovat kehitystyön tällä hetkellä olevan Nordea ja Danske Bank. Nordealla on esimerkiksi jo valmiina oman Codes-sovellus.